klusdag 2.. - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Maartje Kuiper - WaarBenJij.nu klusdag 2.. - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Maartje Kuiper - WaarBenJij.nu

klusdag 2..

Blijf op de hoogte en volg Maartje

30 Juli 2014 | Bolivia, Cochabamba

Vanochtend gingen we om 7.30 uur aan het ontbijt. Om 8.00 ging de bus naar het klushuis. Daar hebben we alles voor de tweede keer geverfd. Na het verven alles goed schoongemaakt. We hadden onze groep in tweeën gedeeld, de ene groep ging het huis voor de meisjes afmaken en de andere groep ging bij het jongenshuis aan de slag met de tuin. (je heb hier drie huizen; baby/peuterhuis, jongenshuis en meisjeshuis).
Tussen de middag even naar het jongenshuis geweest om met z'n allen te lunchen, dit keer was het zelfgemaakte pizza. Het was heerlijk. Na het eten nog de laatste dingen schoongemaakt in het meisjeshuis. Volgende week zullen we helpen om te verhuizen.

Toen we daar klaar waren zijn we verder gaan helpen bij het jongenshuis. Daar hebben we nog wat in de tuin gedaan. Ondertussen hebben we nog een uit de hand gelopen brandje geblust. De jongens wilde de gesnoeide takken verbranden, maar dat liep uit de hand. Het is zo droog hier, dus het gras brand sneller dan je denkt. Gelukkig was het snel geblust, maar wel zonde van het gras.
Om 17.00 uur was iedereen het zat en zijn we gestopt.

Het is hier winter, maar de zon schijnt elke dag en is erg fel en warm. Het is hier zo'n 25-27 graden, maar het voelt aan als 30-32 graden. Gelukkig is het hier niet zo plakkerig als in Nederland. Het is hier dus wel heel droog en de lucht is ook heel anders. Ademen is heel zwaarder. Af en toe dus ook wel last van benauwdheid. Als we met de bus door de stad rijden merk je het heel goed. De uitlaatgassen zijn heel extreem hier. En af en toe heb je ook last van smok. Nier heel lekker dus. Het is een bijzonder land. Op straat zie je veel; vrouwen in traditionele kleding, kinderen die langs de auto's gaan om te bedelen en jongens die bij de rotonde staan om je autoruiten gratis te wassen. Geen één ritje met de bus is saai.

Nog een leuk weetje: De vrouwen hier in traditionele kleding vinden het niet fijn om gefotografeerd te worden want dan wordt hun ziel er uit gerukt, denken ze. Iets met bijgeloof...

Vanavond hebben we weer een makkelijke hap gegeten. Broodje hamburger met ei, rijst, aardappel en tomaat. De groente is ver te zoeken bij het avondeten hier. Dat begin ik nu toch wel aardig te missen, en ik ben niet de enige. En dus op de hamburger doen ze zelfs rijst. Ik kan na deze twee weken geen rijst meer zien denk ik!

Morgen mag ik met de andere meiden naar het babyhuis om daar nog wat te verven en de kinderen te vertroetelen, heerlijk :)

Fijn om jullie op deze manier op de hoogte te houden.

• 31 Juli 2014 - 11:04

Janny.bredewold :

Fijn dit weer te lezen Maartje, jullie zijn daar heel fijn bezig, we hopen dat je het volhoudt in die warmte, rustig aan dus! Hier gaat alles prima, zaterdag komt de familie alweer terug, dan gaan wij weer richting Zwolle, we hopen voor hen een goede terugreis en voor jou een hele fijne tijd. Liefs Janny bredewold en groetjes ook van Gerard

• 31 Juli 2014 - 20:50

Anja Oosterhoff:

He Maartje, wat leuk om je verslag te lezen en fijn dat je de rust en het vertrouwen had om te gaan. Gaaf hoor om dit te mogen doen en mee te maken. Nog gefeliciteerd met je verjaardag, het kaart is te laat aangekomen denk ik. We zitten in Frankrijk en hebben niet overal internet en bereik. Gr Anja