Rustig dagje - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Maartje Kuiper - WaarBenJij.nu Rustig dagje - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Maartje Kuiper - WaarBenJij.nu

Rustig dagje

Blijf op de hoogte en volg Maartje

01 Augustus 2014 | Bolivia, Cochabamba

Ik heb eindelijk tijd om mijn blog te schrijven.
Vrijdag 1 Augustus:

Vanochtend zijn we met alle meiden thuis gebleven en de jongens gingen helpen verhuizen bij Jennefer (iemand van het weeshuis).
We hebben samen met Elena (gastvrouw) heel het huis schoongemaakt en de was gedaan. Daarna met Elena, Evita en Emma naar de supermarkt geweest om eten te halen voor de lunch. Toen we naar de bus liepen kwamen we een wat oudere vrouw tegen die bij het gasthuis in de buurt woont. Ze had heel veel spullen bij zich en moest ook naar de bus dus wij hielpen haar. Ze maakt elke dag zelf drinken en dan verkoopt ze dat in de stad. We mochten met haar op de foto!

Eenmaal terug bij het huis hebben Evita en ik geholpen met koken, dit keer was het spaghetti. Toen de jongens terug waren gingen lunchen. Na de lunch konden de mannen zich opfrissen en even uitrusten. Om 15.00 uur stond de bus weer klaar en gingen we naar de markt. Nou daar gat het er toch wel heel anders aan toe hoor. Het is er heel druk en je ziet veel armoede op straat. Zwerfers, kinderen in een hoekje, vrouwen die met een karretje lopen om eten te verkopen en noem maar op. Er is zo veel te zien. Ook lastig om bedelende mensen voorbij te lopen. Wij als blanke mensen werden ontzettend bekeken en soms werden we zelfs uitgelachen! We moesten heel erg oppassen met geld. Dit moesten we goed wegstoppen. Op de markt zijn de kleren en schoenen een stuk goedkoper. Dat is niet te vergelijken met Nederland. Ik heb hier voor 170 bolivianos betaald, dat is ongeveer €17.- euro, nieuwe All stars gekocht. Een gemiddelde boliviaan krijgt hier een salaris van 800 bolivianos, dat is ongeveer €80,- euro. Het is voor Bolvianen dus wel duur.

Ons avondeten hebben we gegeten bij een restaurant. We kregen met z'n vieren een bord met: gebakken aardappels, vlees, tomaat, ei en worstjes. We mochten zelfs een wijntje drinken. Was heerlijk!

Morgen schrijf ik over de jungle!